Van Mountaingirl naar Jane op zoek naar George..

Van de bergen naar de jungle!

yoga op de evenaar- Mitad del Mundo

Na een paar dagen in het prachtige nevelwoud, in de choco Andean Corridor te hebben doorgebracht. Zijn we na een bezoek aan één van de twee evenaars museums, waar je toch wat leuke typische toeristen foto’s kunt maken via het prachtige stadje Otovalo en een bezoek aan het toch wel beetje magische meer van Cuicocha naar Pappallacta gereden. De rit alleen al is echt de moeite waard!

Rijden rijden in een wagentje…

Daar gingen we dan weer vanuit de leuke stadje Otovalo waar je prima souvenirs kan shoppen, backpack vol, inclusief mooie vilten hoed! We zouden vanuit Otovalo over de Pappallacta pass naar Papallacta rijden. We waren vooraf al een soort van ‘gewaarschuwd’ door Jeroen de reisleider dat het een mooie rit zou worden en daar was geen woord aan gelogen! Al moet ik zeggen dat ik geen enkele rit niet de moeite waard vond want er is genoeg te zien onderweg. Papallacta is een klein dorpje in de Napo provincie en ligt op een hoogte van 3300m in de Andes, ten oosten van Quito en vanuit Papallacta is de jungle va Ecuador goed te bereiken. De scenic route van Quito naar Papallacta gaat door verschillende kleine dorpjes voordat je omhoog gaat over een bergkam van 4000 meter, vanwaar verschillende bergen en gletsjers zichtbaar zijn. Tijdens de afdaling via deze pass kom je door verschillende begroeiingen van alpine naar tropical jungle als je gelijk doorrijd naar Tena maar daar zouden wij nog een dagje mee wachten want eerst mochten wij nog even buitenspelen in de bergen!

Papallacta pass

Papallacta hoogtepuntjes!

Ik stond op scherp tijdens deze rit want ik wist dat als je brilberen wilde spotten dat dit één van de plekken was om dat te doen en dit fantastische zoogdier, de Tremarctos ornatus stond hoog op mijn bucketlist. Op het puntje van mijn stoel zat ik als een heel eager meisje om mij heen te turen, te genieten van al dat moois. Ik had de had vooraf al het idee dat ik best wel eens een lucky girl zou kunnen zijn, ik ben niet vaak heel lucky maar dit keer dus wel! Want want in de verte zag ik wat over de wegschuiven en die oude heer naast mij riep heel hard wat ik niet meer kon.. Beer!! Hup bus aan de kant en kijken naar deze prachtige verschijning! Je kan wel begrijpen mijn dag kon niet meer stuk!

Brilbeer – Bucketlist dier

Na een leuke wandeling langs hoe kan het ook anders een lekker waterstroompje, dit meisje en haar watervalletjes… en het genieten van de thermal baden want dat is waar Papallacta mede om bekend staat. Bij ons in de familie worden ze altijd grappend terminale baden genoemd, maar ze zijn alles behalve slecht voor je! De volgende ochtend had ik nog een leuk extraatje.. Een soort van trailrun de berg op samen met Jeroen onze gids die ook wel behoorlijk sportminded is. Ik zal maar niet beschrijven hoe stuk ik ging tijdens het rennen op een hoogte van 3300 meter, stijl de berg op naar een prachtig meer! Eenmaal daar aangekomen was het uitzicht prachtig, serene rust en de ochtendzon die de mist langzaam liet verdwijnen. De omgeving van Papallacta is echt een aanrader en ik had daar stiekem nog wel een dagje willen buitenspelen!

Papallacta- Het doel van de trailrun

George in de Jungle

Na die mooie ochtendrun gingen we op weg naar de jungle, verder afdalend naar beneden. Weer zo’n prachtige rit! watervallen, bergen en dan opeens tropisch regenwoud. Ik had mij ons verblijf in de jungle vrij basic voorgesteld want geen verwachtingen betekent ook geen teleurstellingen! Nou dit pakte top uit! Na een mooie bootrit over de Napo rivier waar ik tegen beter weten in druk op zoek was naar Kaaimannen of anaconda’s.. Hoe cool zou dat zijn!

Napo River

Kwamen we aan bij de lodge, en serieus deze lodge had een prima zwembad.. Wat natuurlijk gelijk even getest moest worden. Want zowel de temperatuur als de luchtvochtigheid zijn een stuk hoger in dit mooie gebied! Net als het aantal van mijn gevleugelde vrienden de muggen. Die avond gingen we op Bugtour.. Geloof mij als je niet van insecten houd ga dan niet op bugtour in de avond want je wil niet weten wat er allemaal rondloopt nog geen 15 meter van je kamer.. Lekker van die mooie giftige spinnen gezien, krekels, sprinkhanen en nog veel meer, al glibberend en glijend in het donker over een smal paadje met van die mooie boomstronken.. En geloof het of niet ik ben zowaar op beide beentjes blijven staan!

Tarantula- Tijdens de Bugtour

Jane in the jungle

3 nachten jungle plezier stonden er op de planning! De volgende ochtend vroeg, het bezoek aan een zoutsteen waar papegaaien en parkieten zich graag tegoed aan doen. Speciaal voor de vogelliefhebbers en die papa van mij was in zijn nopjes! ’s

Papagaaien en parkieten op de zoutsteen

middags een goeie wandeling door de jungle lekker glibberen en glijden op mijn mooie kaplaarzen. Tijdens een heerlijke tropische regenbui ben ik door de lokale gids nog gekroond tot prinses van de jungle, dat was een droom die uitkwam! Nu Tarzan of George nog zeg maar.. Tijdens deze mooie wandeling ontzettend veel geleerd van de vele planten en bloemen die daar voorkomen, zij hebben daar de beste apotheek aan huis! Het mooie is dat bijna alles eetbaar is! Of eigenlijk is alles eetbaar alleen sommige dingen maar voor 1 keer..
Ook stond er een bezoek aan de dierenopvang en de lokale bevolking op de planning. Ik als bomenknuffelaar vond het erg lastig om te zien dat wij mensen soms zo respectloos naar dieren en planten kunnen zijn.. Veel van die mooie beesten die daar worden opgevangen kunnen door omstandigheden nooit meer vrij rondlopen en dat is werkelijk zonde. Een aantal van deze prachtige dieren wordt wel weer met succes uitgezet! Zo kwamen wij een familie Woolly monkey’s tegen en dit zijn toch wel echt prachtige aapjes!

Het bezoek aan de lokale bevolking was vooral een culinair hoogstandje! Ik heb daar dingen gegeten die ik hier in Nederland nooit naar binnen zou schuiven. Kikkers, Wormen, Zoetwatervissen en andere gekkigheid! Wel super leuk om te proberen! Deze warme jungle dag werd afgesloten met tuben in een tractor band richting onze lodge, ik kan mij een slechtere afsluiting voorstellen! De Napo river is de manier om je te verplaatsen in dit gedeelte van de jungle en stiekem zou ik heel graag nog eens alla Freek Vonk echt een paar nachten de jungle ingaan, mezelf helemaal laten opeten door de muggen en toch met die anaconda knuffelen! Maar wat een mooie ervaring om dit te kunnen zien, de diversiteit, hoe groen het is en de manier waarom de lokale bevolking zo van de natuur kan leven. Na drie mooie dagen in de jungle veel verloren wedstrijdjes in het zwembad en lopen op kaplaarzen was het tijd om naar Banôs te gaan! Het stadje wel te verstaan.. Er stond ons nog zoveel meer moois te wachten!!