150 jaar oude cactus knuffelen
Nascar booby
Yoga tussen de zeeleeuwen

De Darwin Eilanden

Na bijna drie weken op het vaste land van Ecuador vlogen we naar de eilanden waar Darwin zijn bekende evolutie theorie op heeft gebaseerd! Al vanaf kleins af aan was ik gefascineerd door deze  bijzonder eilanden en ondanks het beetje bittere afscheid van het vaste land (ik ben niet altijd een held met veranderingen..) zaten we allememaggies vroeg in het vliegtuig naar Baltra! De vlucht van Guayaquil naar baltra duurt ongeveer een uurtje. Eerst niks dan water en dan opeens allemaal kleine eilandjes die steeds groter worden.

Het beste welkomst comité ever

Op Baltra is alleen de luchthaven maar gelijk merk je al dat je toch op een ander soort eiland bent. Vogels zijn niet bang en vliegen niet weg. Het mooiste was nog het welkomst comité in de haven naar onze boot. In een soort van wachtruimte lagen daar diverse zeeleeuwen rustig te chillen op bankjes en lieten zich ook echt niet wegjagen! Eenmaal aangekomen op de boot de, San José werden gelijk de regels even uitgelegd en geloof mij dat waren er wat! Regels en een strak regime qua tijd.. ik ben zo lekker dol op regels..

Begroeting in Baltra!

Eenmaal in onze ‘hut’ want we zaten immers op een boot.. Werd er gevraagd of de bedden niet naast elkaar geschoven moesten worden.. Ik heb nog nooit zulke grote nee schuddende en wuivende armgebaren gemaakt! He is my dad I yelled! Mijn vader vond het uitermate grappig en volgens de gids; had mijn vader dan wel heel rijk moeten zijn.. Dat was dus onze eerste introductie met de Gids Hanzel en zijn strenge Duitse regime! ‘S middags gingen we naar Mosquera, als de bel gaat moet je in de startblokken staan) In de rubberbootjes en daar gingen we naar reuzenschildpadden kijken. Wat een prachtige beesten 150 jaar en eten op hun dode gemakje gewoon wat gras of gaan in een stinkende modderpoel liggen gezellig met z’n allen. Best bijzonder om daar gewoon tussen te lopen.. ze gaan je niet uit de weg en blijven lekker hun eigen ding doen. Zo mooi! Tegen het einde van de middag waren we terug, rood verbrande neusjes en vol van de eerste indrukken van deze Darwin plek!

ons vervoer naar de eilanden

Elk eiland zijn eigen gezicht

S’ nachts vaart de boot van eiland naar eiland zodat we ’s ochtends wakker worden met een ander uitzicht! Behalve met een ander uitzicht werden mensen ook wakker van mijn workout.. Ik had dacht ik een mooi plekje gevonden maar blijkbaar boven iemand zijn kajuit (weer zo’n mooi woord) en mijn burpees (nog hele uitdaging op zo’n schommelende boot) schenen te klinken alsof er een olifant door het plafond kwam (en bedankt!)  de rest van de week netjes op het achterdek staan springen.. had niemand er last van!

ochtend gymnastiek A.K.A. HIIT training op de cruiseboot

Die dag stond Genovesa op de planning! Een eiland met twee gezichten want we zijn op 2 verschillende plekken geweest! De Galapagos zijn wel een beetje de eilanden van de gespleten persoonlijkheid 30 km verderop kan het compleet anders zijn! We hadden een wetlanding wat inhoud dat je met natte voeten op het strand land een mooi wit strandje! Met de lucht van een walvis die aan het ontbinden was werden wij een warm welkom geheten. Achter Hanzel aan want je mag niet van de paden af, moet hem volgen en mag niet teveel gekke dingen doen.. voor iemand die graag rent, springt en vliegt is dat best een uitdaging.. Zeker als je eerst op een boot van 25 meter vast zit en dus blij bent dat je op vaste bodem staat.. Maar al die leuke diertjes maken een hoop goed! Een zeeleeuw, nascar booby en red foot boobies (wat is dat toch een te gek woord!) en de eerste zeeleguaan was snel gespot ook niet heel ingewikkeld want niks loopt weg. Na ons rondje over het strand mochten wij het water in om te snorkelen! Kkkoud!! Potverdikkie wat was ik blij met mijn wetsuit en nog steeds had ik het koud! Zo warm als het boven water was zo fris was het onderwater.. maar kou is een emotie dus uitschakelen die hap en op zoek naar vis!

Nascar booby

Red footed booby

In de middag na de (verplichte) middag rust.. gingen we weer aan land ditmaal de prince Phillips steps. Klein trappetje op en daar stonden we op een bijna kale rots.. veel laag struikgewas en cactussen paar kleine lage kale boompjes! Compleet anders dan vanochtend waar er dikke groene struiken op het strand te vinden waren en veel meer groen kon zien als je verder keek! Maar hier kwamen we de fregatvogel tegen met zijn slappe rode (keel)zak (moet toch even gezegd worden.. geen broedseizoen is een slappe zak) en de dwergoor uil! Zelfs eentje met maar een oog en een die een jonge boobie te pakken had! Verder nog meer vogelsoorten maar dat weet mijn vader de vogelkenner beter, die was helemaal lyrisch over al dat rondvliegend wild!

Fregat vogel op Genovesa

Dwergoor uil op genovesa

Zee leguaan op Genovesa

Nieuw gezicht Santa Fe & Plazas

Na een volgens andere turbulent nachtje.. ik had geslapen als een roosje! Oordopjes in en beetje schommelen en ik slaap! Toch beetje zeebenen want anderen waren lichtelijk zeeziek geworden.. Zo heerlijk om als eerste wakker te worden nog even een momentje voor jezelf tijdens het sporten en dus het uitzicht in je eentje te hebben! Santa Fe  wat een mooi eiland! Azuurblauw water, rode soort van vetplant en cactussen en spelende zeeleeuwen in het water! Zowel land als zee leguanen. Elk eiland heeft dus ander soort leguanen en ze zien er elke keer net weer beetje anders uit! Op elk eiland loop je een rondje in een vaste route, met Gids en je bent verplicht om op de paden te blijven! Allemaal voor het behoud van dit bijzondere gebied! Irritant maar nodig! Ons tweede snorker uitstapje vanaf de dinky was top! Haaien! Zeeschildpadden, roggen en zeeleeuwen! En vissen natuurlijk maar dat spreekt voor zich! Wat bijzonder en die haaien zijn te gek! Zowel de Galapagos Shark als de whitetip reefshark gezien en allebei doen ze niks (al riep Freek Vonk dat ook..;-))

Uitzichtje hoor! Plazas

White tip reef shark

Pijlstaartrog

Leguaan op Plazas

Na het spartelen in het water mochten we aan land bij Plazas nou het welkomstcomite bestond dit keer uit een grote groep zeeleeuwen met jongen! Dat met z’n alle bij elkaar klinkt hetzelfde als een bar vol boerende, luidruchtige drinkende kerels! Wat een geluid! Zo leuk want wel even wat mooie plaatjes kunnen schieten of zoals ze op zijn Belgisch zeggen foto’s trekken! Geknuffeld met een 150 jaar oude cactus, veel leguanen gezien en weer een rood neusje en voorhoofd gehaald maar dat bleef voor de rest van de week het thema! Nog nooit zo’n bruine kop gehad!

Yoga tussen de zeeleeuwen

150 jaar oude cactus knuffelen

papa heeft nieuwe vrienden gemaakt!

Tadaa!! Samen even zwemmen en luieren

San cristobal – Leon dormido

Vroeg in de ochtend gingen we snorkelen op open zee bij Lion dormido! Een heel iconische plek die duikers wel kennen want je kan hier dus hammerhaaien tegenkomen!! Flinke stromingen, koud water maar het was het meer dan waard want die gehamerde vrienden gezien! Wauw wat prachtig! Helaas niet op foto.. wel op film weten vast te leggen! Koud en nat maar voldaan terug naar de boot waar we de rest van de dag op San Cristobal mochten spelen! San Cristobal is een van de weinige eilanden waar ook mensen wonen en waar dus best wat te doen is! Dus wij probeerden zoveel mogelijk is een dag te proppen! Gelopen bij het vogelmeer houd paps tevreden, op bezoek bij kwekerij voor grote landschildpadden op de foto met een zeeleeuw op het strand en de eerste blue foot boobie gespot (zeker favoriet)! Zo fijn om even te kunnen rennen en vliegen en niet achter Hanzel aan te moeten lopen want dat is iets wat ik lastig blijf vinden achter iemand aanlopen die constant roept it is not allowed.. maar No worries de Galapagos hadden nog meer moois voor ons in het verschiet!