Espanola - Bounty strandje bij uitstek

De Darwin eilanden: Lopen over lava

De eerste 4 dagen op de bijzondere Darwin eilanden en boot (want bij cruise denk ik eigenlijk toch stiekem aan een hele luxe grote boot) waren snel voorbij gevlogen. We hadden nu nog 3,5 dag te gaan en nog 4 eilanden en stiekem wilde ik niet dat er een einde aan zou komen, of alweer denken aan het idee van Nederland.

Espanola – Bounty strandje bij uitstek

Ook op de Galapagos hebben ze bounty eilandjes!

Na ontzettend te hebben kunnen rennen en vliegen op San Cristobal en die gehamerde vrienden te hebben gezien stond Espanola op de planning en dat klinkt niet alleen mooi het was ook echt heel mooi! Met een natte landing kwamen wij aan op dit Bounty eilandje, heel zacht mooi wit zand, vogeltjes die om water vragen, zeeleeuwen die liggen te luieren en heel veel zeeleguanen die lagen te zonnebaden op de warme rotsen. We mochten zelf over die mooie strand lopen en hoefden niet aan de riem of onder begeleiding zogezegd! Even een momentje voor mezelf, voetjes in het mooie zachte zand en uit mijn blauwe kleedje wapperen op dit droomplekje. Uitkijken over de golven en de zee of over bergen is voor mij de manier om even in mijn eigen fantasie wereld te duiken en dat heb ik hier dan ook zeker even gedaan. Natuurlijk de badgasten onderweg niet genegeerd want zeeleeuw moeders met kind zijn hier op de Galapagos de zandversperringen die je tegenkomt. Als je ooit bedelende vogeltjes wil meemaken dan is  dit zeker de place to be. Zodra jij je waterflesje erbij pakt komen ze heel dichtbij want een druppel water dat lusten ze wel al is dit ten strengste verboden en ik ben een brave borst dus heb mij aan deze regel gehouden! Vanaf zo’n mooi strand kon het snorkelen natuurlijk niet uitblijven en dus gingen we weer op haaien, roggen en zeeschildpadden jacht! Want heel eerlijk hoe mooi die visjes ook zijn, ik ga liever voor het grotere en meer risicovolle rondzwemmend wild!

Espanola - bounty eilandje bij uitstek

Espanola – bounty eilandje bij uitstek

Bijzonder Espanola

Na de verplichte middagrust, klinkt erger dan dat het is hoor want deze granny (zo noemen mijn vriendinnen mij wel eens) kan dan mooi alvast wat slechte of juiste hele goeie teksten verzinnen voor blogs als deze! Die middag gingen we naar een ander deel van het eiland Espanola. Hier zouden we de Albatros kunnen zien, naast de andere ‘gewone’ inwoners van de Galapagos (hoe bizar na 4 dagen ga je zeeleeuwen en leguanen toch soort van als gewoon beschouwen..) Ik had al eens albatrossen in Nieuw-Zeeland gezien maar de Galapagos Albatros is net weer even anders en ik heb een neusje voor bijzondere beestjes en ben dol op de pareltjes onder de vogeltjes of dieren in het dierenrijk! Eenmaal aan land moesten we ons best doen om niet te struikelen over de zeeleguanen maar na klein stukje wandelen hadden we de eerste Albatrossen gespot! Met jongen! Wat een bijzondere vogel, heel groot en eigenlijk super onhandig op het land want ze hebben een meters lange baan nodig om op te stijgen en te landen maar voor zover een vogel beeldschoon kan zijn is ie dat wel! er waren er zelfs twee zo gek om voor ons een paringsdans op te voeren en dat is toch wel heel mooi om te zien. De Latijnse Amerikaanse vorm van dansen onder de vogels zogezegd! Heel leuk om Espanola nu van een andere kant te zien met de rotsen, uitkijkpunten en het struikelen over de leguanen!

Galapagos Albatros -paringsdans - de merengue van de Albatros

Galapagos Albatros -paringsdans – de merengue van de Albatros

Floreana

Na een onrustig nachtje op het water, niet voor mij hoor want door dat schommelen slaap ik als Doornroosje, zonder de prins dan wel te verstaan, misschien moet ik dat schommelen thuis ook eens proberen na te bootsen! Floreana was het voor vandaag, twee verschillende punten. Voor de oplettende lezer had ik de meeste typische inwoners van de Galapagos al gespot op een na namelijk die mooie rode krabben die je ook vaak op plaatjes ziet. Hier ben ik ze dan eindelijk tegengekomen! Roze flamingo’s, blue foot booby’s, en dus die mooie rode krabben. Dit zijn denk ik een van de weinige schichtige beestjes op deze mooie eilanden want als je te dichtbij komt schieten ze toch echt weg. Maar ik kon ze wel afstrepen van de lijst zogezegd en stiekem vind ik het heel erg leuk om die vinkjes te zetten! Na weer een tijdje oude mannen rust gingen we naar een ander deel van Floreana, ook wel post office bay. Hier staat dus de ouderwetse brievenbus van de Galapagos. Je kan hier je kaart in stoppen en is een soort oude wijn ton en vervolgens kijk je de kaarten door of er eentje bij zit van jouw land, streek, stad etc. Je kan gelijk ongegeneerd de post van een ander doorlezen niet netjes maar wel leuk en ach, met altijd maar netjes zijn ga je de oorlog ook niet winnen! Na de post te hebben geïnspecteerd, de eigen kaartjes op de post te hebben gedaan was het tijd om te snorkelen en al snel hadden we de jackpot qua zeeschildpadden! Allememaggies wat waren ze groot hier! Met mos op hun schild en al, echt enorm en niet bang voor ons ze leuk en mooi om deze joekels te zien eten en te zien dansen op de golven. Ijskoud maar voldaan terug naar de boot!

Floreana - Post office bay - brieven lezen..

Floreana – Post office bay – brieven lezen..

Reuzen zeeschildpad met mosdakje - duimpjes in de lucht

Reuzen zeeschildpad met mosdakje – duimpjes in de lucht

The floor is lava!

Dit was wel een topdagje! ’s ochtends tijdens het snorkelen kregen we gezelschap van spelende zeeleeuwen die het heel erg leuk vonden om met mij mee te zwemmen en daarna stond Santiago op de planning! Dat was gelijk wel een favorietje, vanaf het bootje zag ik al dat dit een bijzondere was.. Helemaal kaal, maar ruig want het hele eiland bestond uit lava, bergen en hier en daar een verdwaalde cactus die zijn weg had gevonden. Heel bijzonder, en hier kwam het kind in mij wel een beetje los want, wat kan je hier dus klimmen, wandelen en rondspringen maar ook hier golden de regels dat je op de soort van paden moest blijven en dus helaas niet te gek mocht doen.. maar demn wat had ik graag die bergjes opgehold! Maar we hebben hier even de beentjes kunnen strekken. Flink wat mooie foto’s getrokken zoals de Belgen dan zeggen, de Galapagos Pinguïn gezien demn een vogel in smoking is toch wel de slagroom op de taart! Ik als sportliefhebber kon het niet laten om even wat lava stenen op te tillen en te zien en zo mijn mini biceps even te showen..

Santiago - the floor is lava

Santiago – the floor is lava – kijk eens hoe sterk ik ben..

In de middag was het tijd voor Bartolemé het eiland wat zo bekend is voor de uitzicht foto die hier gemaakt kan worden… En als rasechte toeristen hebben we deze dan ook even gemaakt maar vooral genoten van het uitzicht en de kleine klim naar boven om vervolgens even heerlijk uit je hempje te waaien!

Bartolomé - typische uitzichtpunt van de galapagos

Bartolomé – typische uitzichtpunt van de galapagos

Last day in paradise

Wat zag ik op tegen deze dag.. De laatste dag op de Galapagos en Ecuador.. Die ochtend heel vroeg maakten we in de boot een vaartochtje door Turtle Cove en je raadt het al we zagen hier veel.. Jep blue foot booby’s, haaien en inderdaad ook schildpadden! Daarna was het terug naar het vliegveld, vlogen we naar Guayaquil waar we nog een paar uur over de boulevard hebben gelopen om vervolgens ’s avonds door te vliegen naar Amsterdam. Mijn vader was best happy om weer terug naar huis te gaan en naar mijn moeder. Ik was een stuk minder happy to be honest… Toen ik op Schiphol aankwam was ik niet alleen helemaal verreist had pijn in mijn rug maar was ik ook een beetje heartbroken dat deze mooie reis erop zat, dat ik weer terug in de kou was en iedereen happy christmas riep! Deze niet zo kerstliefhebber was liever op een mooi eilandje gebleven maar zo cliché als het klinkt zo is het wel de tan fade away maar de memories blijven.. De tan was inderdaad redelijk snel weg maar die herinneringen, die heb ik nog steeds en als het allemaal volgens plan gaat ga ik heel snel weer terug!!!

Blue foot booby en reiger in de turtle cove

I love Boobies (blue foot)

Floreana - met de typische Galapagos krab

Espanola – Bounty strandje bij uitstek – uit mijn kleedje waaien

Santiago – the floor is lava

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Floreana – zon zee en maximaal verbranden wat wil je nog meer..

Santiago - the floor is lava

Santiago – the floor is lava – don’t put baby in the corner

Bartolomé - uit mijn hempje waaien

Bartolomé – uit mijn hempje waaien

snorkelen met zeeleeuwen

Galapagos pinguïn

Galapagos pinguïn – in zijn mooie tuxedo