Liften naar Berlijn & Antwerpen

Ben ik weer! Dit keer twee kortere liftverhalen. Waarom? Omdat het liften soms zo goed gaat dat er eigenlijk niet veel te vertellen valt. Toch kan het soms misgaan en zijn deze situaties ook leerzaam.

Berlijn

Ik begin met mijn reis naar Berlijn. Het was mijn eindexamenzomer en een vriend van mij wilde erg graag liften. We besloten naar Berlijn te gaan. Vrijwel meteen hadden we een lift te pakken die ook naar Berlijn moest aka een directe lift. Dit betekent dat je vanaf dat punt aan samen reist. We spraken hem aanvankelijk in het Engels aan, maar toen we erachter kwamen dat we allen Nederlands konden hebben we er hartelijk om gelachen was Nederlands de voertaal. Hij bleek een Litouwse eigenaar van een vrachttransport bedrijf tussen het voormalig Oostblok en Nederland met linkse sentimenten. Het was een superaardige man welke ons trakteerde onderweg op eten en wilde later in Berlijn een drankje doen. We waren binnen 7 uur in Berlijn. Na het drankje vriendelijk af gewezen te hebben gingen we zelf op pad door Berlijn.

We maakten uitgebreid gebruik van de uitgaansfaciliteiten en de volgende ochtend zonder een oog dicht te hebben gedaan gingen we sightseeën. Die middag nog wilden we terug. We hadden wel een indicatie van een goede vertrekplaats, maar geen idee precies waar. Hierdoor werden we van hot naar her gestuurd en telkens weer zei iemand iets anders. Zelfs bij stoplichte staan werkte niet. Na praktisch de hele dg te hebben getracht in een auto te komen, besloten we een bus te pakken omdat we de volgende dag weer in Nederland verplichtingen hadden. We gingen moe e verslagen zitten. Maar toen de bus wegreed van het station, zagen we opeens het tankstation voorbijkomen waar we die dag zo lang naar hadden gezocht achter het station op nog geen 20 meter van waar we hadden gestaan. De volgende keer dat ik uit Berlijn vertrok, probeerde ik het uit en had ik hier meteen een lift. Moraal van het verhaal?: weinig slaap is niet goed als je gaat liften, want dan zie je tankstations die letterlijk om de hoek zijn erg makkelijk over het hoofd en plan altijd je vertrek en vertreklocatie goed. Dat kwartiertje werk in het hostel kan je een hele dag schelen. Verder, liften naar Berlijn is een perfecte eerste keer liften: de route is makkelijk, je bent er snel (vaak binnen 8 uur) en er rijden erg veel auto’s. Daarbij is het ook gewoon een heel toffe locatie om heen te gaan. ik ben er afgelopen jaar 8 keer geweest zonder een cent te betalen.

Antwerpen

Bij een eerder post kon je lezen dat ik bij mijn eerste keer liften gestrand was in Breda toen we naar Antwerpen wilden. Dit keer wilden we het weer proberen en Antwerpen daadwerkelijk bereiken. We begonnen wederom op hetzelfde tankstation alleen dit keer werden we weggestuurd. Het bleek dat BP de regel had ingesteld dat je zonder hesje niet op het terrein mag komen. Uiteindelijk zijn we lopend langs de weg opgepikt. Enkele lifts later strandden we weer op een onmogelijke plek: op een bijna verlaten kruispunt in de buurt van Loenen. Weer zit er niets anders op om onze duim omhoog te steken ook al geniet deze methode bij mij niet de voorkeur. Na een half uur worden we echter opgepikt door een Poolse vrachtwagenchauffeur. Onze eerste vrachtwagenrit ooit. We waren enorm hyper en blij. De chauffeur vertelde dat wat hij deed hier in Nederland eigenlijk niet mocht i.v.m. de verzekering, maar dat in polen het wel kon (dit betekende dat hij op films onherkenbaar moest zijn). Hij bracht ons weer op de goede weg en van daar werden we door een visboer (poeh wat stonk het in die auto naar vis), die net van de markt kwam en een forens naar Scheveningen gebracht (de forens ging naar Scheveningen, niet op de route maar mijn reisgenoot wilde graag). Hier hebben we genoten van het weer en het strand, waarna we weer richting het zuiden gingen. En ja hoor! Alweer zaten we vast bij Breda. Uiteindelijk werden we door twee CEO’s meegenomen en via Turnhout naar Antwerpen gebracht. Het gesprek in de auto ging eerst over linked in en toen de bijrijder werd afgezet in Tilburg veranderde het gesprek in een 2 uur durende discussie of alles op deze aarde subjectief is. Toen realiseerde i me dat in de auto je het over de meest fascinerende en diepe onderwerpen kan hebben. Na afgezet te zijn zijn wij ook hier weer, na het vinden van een hostel gaan feesten en de volgende dag sightseeën (het standaardverhaal). Maar toen wilden we weg en dat ging wat moeizamer dan gedacht. Gezien het onze tweede keer liften was hadden we nog geen ervaring met een stad uitkomen.

We gingen richting een tankstation bij een uitrit waar we van alles probeerden mensen aanspreken, duim omhoog, een bordje maken niks lukte. In de tussentijd was er een Canadese lifter bijgekomen (concurrentie; p). Na veel geprobeerd hadden we een lift geregeld. We zorgden ervoor dat onze ondertussen Canadese vriend ook mee kon en we gingen richting Amsterdam met een zakenman. Tijdens deze rit heb ik nog en goed gesprek gehad met de Canadese lifter. Hij bleek o het conservatorium in Montréal te zitten en op reis te zijn door Europa om zijn voorouders te vinden (hij was van deels Italiaanse origine) en Europa te zien. Bij afscheid zei hij ons dat we altijd welkom zouden zijn in Montréal. Na veel gechilld te hebben met verschillende forenzen en op verschillende tankstations bracht uiteindelijk een van de campagnebedenkers van de nix 18 campagne ons naar Utrecht vanwaar we een lift naar huis kregen. Het was een zware en vermoeiende reis geweest, mar het dubbel en dwars waard.

Heb je moeite om het verhaal te visualiseren of houd je gewoon meer van filmpjes/ check dan de link hieronder voor een aftermovie van onze reis: